Από τον Φαραωνικό ΣΜΑ Ευκαρπίας, σε ένα αχρείαστο έργο

Τα πανηγυρικά εγκαίνια του ΣΜΑ Ευκαρπίας είναι μια προκλητική τελετή για ένα έργο ατεκμηρίωτο, τεχνικοοικονομικά και περιβαλλοντικά, παρά τους περί του αντιθέτου ισχυρισμούς των υπερασπιστών του.
Στον σχεδιασμό του 2005, που υλοποιήθηκε ως είχε τελικά, προβλεπόταν δυναμικότητα 400.000 τόνων το χρόνο σύμμεικτων αποβλήτων, από το 60% του Δ. Θεσσαλονίκης και το σύνολο των Δήμων Αμπελοκήπων-Μενεμένης, Κορδελιού-Εύοσμου, Παύλου-Μελά, Νεάπολης–Συκεών και Ωραιοκάστρου, που θα μεταφέρονταν στο εργοστάσιο επεξεργασίας που προβλεπόταν να οικοδομηθεί στη Μαυρορράχη, σε μια απόσταση 35 περίπου χιλομέτρων. Ακόμα και σ’ αυτή την περίπτωση οριακά θα μπορούσε να δικαιολογηθεί  αυτή η επιλογή, με δεδομένο ότι η κατασκευή και η λειτουργία του ΣΜΑ είναι αποδοτική οικονομικά όταν η απόσταση μεταφοράς είναι μεγαλύτερη των 30 χλμ. και η ημερήσια ποσότητα απορριμμάτων ξεπερνά τους 20 τόνους. Στο Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων Κεντρικής Μακεδονίας, ωστόσο, που εγκρίθηκε πρόσφατα, η δυναμικότητα του ΣΜΑ Ευκαρπίας προβλέπεται μειωμένη στους 230.000 τον/έτος από τους προαναφερθέντες Δήμους. Τα απόβλητα έχουν δε προορισμό την ΜΕΑ (Μονάδα Επεξεργασίας Αποβλήτων) δυτικού  τομέα Θεσσαλονίκης, που θα χωροθετηθεί στη βιομηχανική περιοχή της Δυτικής Θεσσαλονίκης. Αυτό σημαίνει ότι οι Δήμοι της Δυτικής Θεσσαλονίκης, αντί να μεταφέρουν τα απορρίμματά τους κατευθείαν στην Μονάδα Δυτ. Θεσσαλονίκης, θα τα μεταφέρουν στο ΣΜΑ Ευκαρπίας, σε απόσταση ίση ή και μεγαλύτερη. Αφού λοιπόν συμπιεσθούν, θα πρέπει να μεταφερθούν στη ΜΕΑ Δυτ. Θεσσαλονίκης, έχοντας διανύσει άλλα τόσα χιλιόμετρα για την επιστροφή.
Να περιμένουμε από τους εμπνευστές αυτού του σεναρίου οικονομική κοστολόγηση και εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων;
 
Ποια είναι λοιπόν η χρησιμότητα-σκοπιμότητα αυτού του έργου και πως συνάδει με το νέο ΕΣΔΑ (Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων);
 
Πρόκειται για αστοχία ή απομεινάρι του παλιού σχεδιασμού, που αναγκαστικά θα αποδεχθούμε;
 
Αν λάβουμε υπόψη ότι, εκτός από το ΣΜΑ Ευκαρπίας, που κόστισε 13 εκατ. ευρώ, προβλέπονται στον ΠΕΣΔΑ ΚΜ δαπάνες άλλων 44 εκατ. ευρώ για κατασκευή δικτύου ΣΜΑ στη Κεντρ. Μακεδονία, που θα τροφοδοτούν με συμπιεσμένα σύμμεικτα απόβλητα τις δύο ΜΕΑ, δυτικού τομέα (261.600 τον/έτος) και ανατολικού τομέα στον Αγ. Αντώνιο(129.300 τον/έτος), συμπεραίνουμε ότι πρόκειται για σαφή επιλογή με καθοριστικές οικονομικές και περιβαλλοντικές συνέπειες. Με δεδομένο ότι η συμπίεση των σύμμεικτων απορριμμάτων στους ΣΜΑ δυσχεραίνει την εξαγωγή ανακυκλώσιμων υλικών  στις ΜΕΑ, ενώ διευκολύνεται και αυξάνεται η παραγωγή δευτερογενών καυσίμων (RDF/SRF) και κακής ποιότητας κομπόστ (CLO),καταλαβαίνουμε  ότι έτσι   εξυπηρετείται  ο απροκάλυπτος σκοπός του λόμπυ της καύσης στην περιοχή μας, των κ. Γεράνη,  Μπουτάρη,  υρίζογλου, Δανιηλίδη και των κυβερνητικών υποστηρικτών τους, για «ενεργειακή αξιοποίηση». Αυτή είναι η αναίρεση στην πράξη της σαφούς κατεύθυνσης του ΕΣΔΑ για «Προτεραιότητα στην περαιτέρω ανάκτηση υλικών, έναντι της παραγωγής δευτερογενών καυσίμων στα εργοστάσια επεξεργασίας αποβλήτων».
 
Οι  υποδομές, οι εγκαταστάσεις και η τεχνολογία  που χρησιμοποιούνται, καθορίζονται από το μοντέλο που επιλέγεται, και κάθε άλλο παρά ουδέτερα είναι. Η τομή που επιχειρήθηκε με τον ΕΣΔΑ δεν ολοκληρώθηκε στο περιφερειακό επίπεδο σχεδιασμού γιατί η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ-Οικολόγων δεν θέλησε να συγκρουσθεί με τα μεγαλοεργολαβικά συμφέροντα και το αυτοδιοικητικό πολιτικό προσωπικό που τα υπηρετεί. Όμως η κοινωνία, που έχει και τον τελικό λόγο, δεν μίλησε ακόμα…
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s